c_300_250_16777215_10_images_CYMERA_20160229_111724.jpg

ترکمن سسی-جمعی از اهالی و کسبه روستای 11 هزار نفری آق قایه ازتوابع بخش مرکزی شهرستان گنبدکاووس ازجمع آوری دیر به دیر زباله های تولیدی اهالی که هر هفته یک بار توسط دهیاری انجام می شود، ابراز گله مندی کردند.

این عده از اهالی روستای آق قایه با نگارش نامه ای که حدود 30 نفر از اهالی و کسبه آنرا امضا کردند و نسخه ای از آن نیز در اختیار خبرگزاری ایرنا گذاشته شده است، خواستار توجه مسئولان به معضل زباله ها و تسریع در جمع آوری آن شدند.

نماینده اهالی این روستا که روز یکشنبه در دفتر خبرگزاری ایرنا حضور یافته بود، دراین خصوص گفت: چند ماه است که زباله های اهالی به دلیل خراب شدن تنها خودروی حمل زباله دهیاری هر هفته یک بار جمع آوری و حمل می شود.

یخشی مراد آهی افزود: ماندگاری یک هفته ای زباله ها در منازل روستاییان و یا در کنار کوچه و خیابان های این روستا، علاوه بر ایجاد چهره ای نامناسب، سبب آزار اهالی و رهگذران نیز می شود که ناشی از بوی تعفن زباله ها است.

وی گفت: بیشتر جمعیت این روستا در دو محله یوسف آباد و نورخان آباد سکونت دارند که جاده بین المللی گنبدکاووس - مرز اینچه برون که هر روز صدها تریلی و کامیون ترانزیت از آن عبور می کند، از وسط این دو محله می گذرد.

آهی اضافه کرد: تصاویر زباله های پخش شده کنار جدول های فاضلاب نیمه تمام و چند مخزن ثابت زباله زیبنده مردم این روستا که تنها یک پل بین آنان با شهر گنبدکاووس فاصله ایجاد کرده نیست.

یکی از کسبه این روستا که در قسمت نورخان آباد به فعالیت اقتصادی مشغول است نیز به جدول ناتمام هدایت آب های سطحی و فاضلاب خیابان اصلی اشاره کرد و گفت: به دلیل عقب نشینی نکردن یکی از اهالی، حدود 50 متر از این جدول نیمه تمام باقی مانده و این امر سبب راکد ماندن آب و بوی تعفن شده است.

ایوب کلته افزود: این روستا با چند محله پر جمیعت، فقط یک رفتگر دارد که نمی تواند از پس نظافت کل روستا و پیاده روهای مقابل واحدهای صنفی دو طرف خیابان اصلی برآید و باید دهیاری فکری برای افزایش رفتگران انجام دهد.

وی اضافه کرد: برخی کسبه آمادگی خود را برای کمک به دهیاری در تامین هزینه رفتگر اعلام کردند که تاکنون این امر ازسوی دهیاری محقق نشده است.

دهیار روستای آق قایه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، مشکل مالی و عدم همکاری اهالی و کسبه را در پرداخت عوارض پیشه وری و خدمات و نیز اسقاطی بودن خودرو حمل زباله را از عوامل اصلی دیر جمع آوری شدن زباله های اهالی اعلام کرد.

مسعود گوگ زاده با بیان اینکه تنها خودروی حمل زباله این روستا از هشت ماه پیش خراب بوده و به دلیل اسقاطی بودن، هرگونه هزینه کردن برای آن بی فایده است، افزود: قرار است در چند ماه آینده یک خودروی جدید از سوی استانداری به این دهیاری تحویل شود.

وی افزود: در مدت خراب بودن خودرو با یک پیمانکار خصوصی برای حمل زباله هر هفته یک بار قرارداد بستیم اما به دلیل بالا بودن هزینه ها مجبور شدیم که خودروی قبلی را نیز تعمیر کنیم که تا چند روز دیگر آماده می شود.

گوگ زاده اضافه کرد: با آماده شدن خودرو حمل زباله، جمع آوری زباله اهالی هر سه روز یکبار انجام می شود و برای افزایش تعداد رفتگران لازم است اهالی روستا و کسبه آن در پرداخت عوارض و بهای خدمات به دهیاری کمک نمایند و نباید فقط حرف بزنند.

وی با بیان اینکه دهیاری تنها بابت جمع آوری و حمل زباله بین 800 میلیون تا یک میلیارد ریال در سال هزینه می کند، تصریح کرد: درصورت آمادگی کسبه و اهالی درپرداخت عوارض معوقه میتوان به افزایش رفتگران نیز اقدام نمود ضمن اینکه براساس مصوبه شورای روستا از سال آینده یک رفتگر دیگر اضافه می شود.

دهیار روستای آق قایه به اجرا نشدن بخشی از جدول خیابان اصلی نیز اشاره کرد و گفت: به دلیل اینکه خیابان اصلی است تنها راه تکمیل جدول هدایت آب های سطحی عقب نشینی کردن یکی از اهالی روستا است که متاسفانه مرحوم شده و ورثه نیز اقدامی نمی کنند.

بخشدار مرکزی گنبدکاووس نیز دراین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: دهیاری یک نهاد غیر دولتی است و براساس قانون، مردم بایستی برای تامین هزینه های دهیاری همکار داشته و عوارض پرداخت نمایند.

احمدرضا آدینه افزود: عوارض تصویبی بهای خدمات جمع آوری و حمل زباله برای این دهیاری ماهانه 15 هزار ریال برای هر خانواده است که متاسفانه مردم و کسبه همکاری لازم را دراین خصوص ندارند.

وی افزود: دولت تنها اعتبارات عمرانی و ماشین آلات در اختیار دهیاری ها می گذارد و دیگر هزینه های جاری و خدماتی باید توسط مردم تامین شود.

آدینه با بیان اینکه یک رفتگر به کار گرفته شده برای رفع مشکل زباله های این روستا کافی نیست، خاطرنشان کرد: این روستا حداقل 6 تا 7 نفر رفتگر می خواهد که لازمه آن مشارکت فعال و گسترده اهالی و کسبه در پرداخت عوارض است.

بخشدار بخش مرکزی گنبدکاووس افزود: پیگیری های لازم برای اختصاص یک دستگاه خودرو حمل زباله به این روستا انجام شده و در نوبت دریافت خودرو قرار دارد.

وی تصریح کرد: درحال حاضر زباله هایی که از روستاها جمع آوری می شود باید به سایت بازیافت زباله در محدوده شهرستان آزادشهر انتقال داده شود که هزینه حمل بالایی را به دهیاری ها تحمیل می کند و بابت هر تن زباله مبلغ 70 هزار ریال از سوی مسئولان این سایت دریافت می شود.

آدینه خاطرنشان کرد: پرداخت ماهانه 15 هزار ریال برای هر خانواده مبلغ زیادی نیست که اهالی و کسبه از پرداخت آن خودداری می کنند و لازم است اهالی برای پاکیزه نگهداشتن محل زندگی و محله شان و جلوگیری از مشکلات ناشی از ماندگاری زباله ها با دهیاری همکاری نمایند.

روستای آق قایه درحومه شهر گنبدکاووس قرار دارد علاوه بر خود روستا، پنج محله به نام های یوسف آباد، نورخان آباد، اوشر آباد، شهرک کارگران و پولاد آباد را نیز شامل می شود که مجموعا 11 هزار نفر جمعیت دارند.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر