c_300_250_16777215_10_images_ddce5c45-4139-436c-9a68-d683550d474e.jpg

ترکمن سسی-اگر چه این روزها گلستان شاهد جوی بی‎نظیر طی سال‎های اخیر است اما در همین شرایط هم می‎توان متصور بود با شروع خردادماه و گرمای احتمالی، گندم‎زارهای گلستان شاهد روزهای تلخ احتمالی باشد.

 

به گزارش خبرنگار ترکمن سسی به نقل از فارس،هنوز بسیاری از گندم‎کاران گلستانی سال گذشته را فراموش نکرده‎اند، روزهای تلخی که آفت آتش به جان مزارع آنان، بسیاری را به خاکستر نشاند و دسترنج سالانه آنان را باد فنا داد.

 

در آن شرایط این خبرگزاری چند صباحی پیش از موعد برداشت گندم در این منطقه، طی گزارشی به مسئولان این استان شمالی هشدار داد که شرایط را درک کنند و با توجه به اوضاع جوی و فقدان بارش، تمهیدات لازم را برای مدیریت حریق در مزارع اتخاذ کنند، هرچند با توجه به این هشدار باز هم حوادث تلخی در گندم‎زارهای گلستان روی داد و صدها هکتار از مزارع این استان شمالی در آتش سوخت.

 

اکنون نیز اگر چه حدود یک ماه تا برداشت محصول گندم در گلستان باقی مانده، اما با وجود بارش‎های مناسب کنونی باید پذیرفت شرایط بغرنج‎تر از سال گذشته است، چرا که افزایش سطح کشت گندم و گرمای احتمالی در خردادماه ممکن است شرایط بحرانی را در این عرصه مضاعف کند و مزارع استان را تحت تاثیر آسیب و خسارت‎های احتمالی قرار دهد.

 

*افزایش سطح کشت و گرمای احتمالی خطرپذیری گندم‎زارهای گلستان را مضاعف می‎کند

 

هنوز تا شروع این خطر باقی است، اما با توجه به نزدیک شدن به زمان برداشت محصول گندم، تغییر رنگ و خشکی حاصل از رسیدن محصول، کم کم این خطر بیشتر رخ‎نمایی می‎کند و باید از هم‎اکنون تدابیر مناسبی برای چنین شرایط خطیری اتخاذ کرد.

 

آسیب‎شناسی حریق‎های مزارع در سال گذشته نشان می‎دهد که علاوه بر شرایط  تاثیرگذار بر حریق همچون افزایش دما و کاهش رطوبت، عوامل مهمی همچون سهل‎انگاری انسانی و فرسودگی وسایل برداشت، به ویژه نقص فنی در کمباین‎های برداشت گندم در ایجاد چنین فرآیند تلخی موثر هستند.

 

 تجربه می‎گوید، چنانچه گندم‎زاری دچار حریق شود، مقابله با آن به ویژه در زمان وزش بادهای بهاری امری غیرممکن و تنها کار ممکن و موثر، آتش‎بری توسط ادوات کشاورزی است که با شخم محدوده آتش، مانع از گسترش حریق شود.  

 

در سال گذشته استفاده از امکان آتش‎نشانی نیز به کمک گندم‎کاران گلستانی آمد، اما با وجود تلاش‎های بسیار به دلیل نوع حریق و سرعت فراگیری آن، این امکان نتوانست اثر چندانی بر اطفای حریق در مزارع استان ایفا کند.

 

در همین اثناء هم وجود حریق در مناطق جنگلی گلستان مزید بر آن شد که امکانات به این مناطق گسیل شود و گندم‎کاران دل خود را به همان امکانات موجود کشاورزی خوش کنند و انتظار داشته باشند که در صورت وقوع این حادثه بتوانند آن را با آنچه دارند، مدیریت کنند.

 

از دیگر تهدیدات حریق در مزارع استان، نزدیکی برخی از این مزارع به مناطق جنگلی استان است که موضوع را تا حدودی پیچیده‎تر ساخته است و موجب می‎شود منابع زیست محیطی استان نیز در معرض خطر جدی قرار بگیرند، مشکلی که با سوزاندن کاه و کلش مزارع گندم پیچیده‎تر می‎شود و علاوه بر در معرض خطر قرار دادن مزارع همجوار، موجب تهدید عرصه‎های جنگلی می‎شود.

 

مدیر کل منابع طبیعی استان با اشاره به شرایط جوی استان گفت: شرایط مناسب جوی در استان تاکنون شرایط مناسبی را در عرصه ‎های منابع طبیعی ایجاد کرده اما با پایان این شرایط و افزایش دما طی ماه آینده، اوضاع تغییر خواهد یافت.

 

 ابوطالب قزلسفلو در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: اخیرا در کنفرانس ملی حریق در جنگل‎ها یکی از عوامل جدی حریق در جنگل‎ها، سوزاندن سفال در مزارع عنوان شد، گندم‎زارهایی که در کنار عرصه‎های منابع طبیعی واقع است.

 

وی از کشاورزان گلستانی به ویژه در حریم مناطق جنگلی خواست تا ضمن پرهیز از آتش زدن باقی مانده محصولاتی همچون گندم، مانع از حریق در مزارع اطراف و عرصه‎های جنگلی شوند.

 

*آتش زدن به سفال گندم عامل اصلی حریق در مزارع مجاور و جنگل‎های گلستان

 

قزل‎سفلو یادآور شد: هرساله آتش ‎زدن به کاه و کلش در مزارع استان، موجب ایجاد حریق در جنگل‎های استان می‎شود که همین موضوع بخشی زیادی از منابع طبیعی استان را تحت تاثیر قرار می‎دهد.

 

وی تاکید کرد: در تمام آتش‎سوزی‎های سال پیش، عوامل انسانی نقش مستقیم داشته و علت اصلی این حریق‎ها، آتش زدن تفاله‎های گندم بوده است.

 

رئیس کارگروه اطفای حریق جنگل‎های استان گلستان با گلایه از این عملکرد کشاورزان استان گلستان در زمینه آتش زدن باقی مانده محصول گندم افزود: متاسفانه این موضوع به یک مشکل فرهنگی در بین کشاورزان استان تبدیل شده است که باید با آموزش و فرهنگ‎سازی این رویه را تغییر داد.

 

همچنین مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به شرایط جوی سال جاری و گرمای احتمالی در استان طی خردادماه سال جاری گفت: تجربه تلخ سال گذشته باید در دستور کار کارگروه کشاورزی استان قرار گیرد و از هم‎اکنون برای مقابله با حریق احتمالی برنامه‎های موثری تدبیر شود.

 

 صادق علی مقدم در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: رفع برخی از عوامل حریق‎زا در مزارع گندم همچون کمباین‎های فرسوده‎ای که متعلق به بخش خصوصی است و احتمال آتش‎سوزی در آنها می‎رود، مشکل است و نیازمند تدبیر خاص سازمان متولی است.

 

وی ادامه داد: برای مقابله با پدیده حریق نیازمند یک کار بزرگ ترویجی و فرهنگی در روستاها هستیم تا ضمن جلوگیری از سوزاندن سفال در مزارع گندم، مهارت برخورد کشاورزان با پدیده حریق در مزارع هم تبیین شود و آنان بدانند چه رفتاری را در مواجهه با این پدیده چه در عرصه پیشگیری و چه مقابله انجام دهند.

 

*آموزش بهترین مسیر برای پیشگیری و مقابله با حریق در گندم‎زارهای استان است

 

مقدم ادامه داد: باید با توجه به امکانات موجود استان برنامه‎ریزی شود تا با آموزش مناسب به کشاورزان و استفاده بهینه از امکانات موجود، در شرایطی که گلستان به لحاظ وسعت و میزان تولید گندم در شرایط خوبی قرار گرفته، تدبیر مناسبی در فصل پیش رو تمهید شود.

 

 دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به مزارع گندمی که در حواشی منابع طبیعی استان قرار دارند، اذعان کرد: کشاورزان به ویژه، گندم‎کارانی که زمین‎های حاشیه جنگل دارند، باید پاسخگوی بی‎توجهی به توصیه‎های مسئولان باشند.

 

وی تاکید کرد: بدون شک این بی‎توجهی و سهل‎انگاری می‎تواند پیامد قضایی داشته باشد، چرا که موجب هدررفت و اتلاف  منابع ملی و امکانات استان می‎شود.

 

 اگر چه تا زمان برداشت محصول گندم کمتر از یک ماه مانده، اما باید پذیرفت برنامه‎ریزی در این عرصه و بکارگیری تمهیدات برای مانع از فاجعه‎ حریق در گندم‎زارهای استان یک برنامه طولانی مدت است، طرحی که در آن از آموزش و فرهنگ سازی گرفته تا اصلاح ساختار فرسوده ادوات کشاورزی گنجانده می‎شود.

 

اکنون در این شرایط و تا زمان باقی مانده، انتظار می‎رود مسئولان جهاد کشاورزی استان برنامه‎های ترویجی خود را به ویژه در مناطق پرخطر، پرآسیب و متمرکز مزارع گندم اجرایی کنند، تا شاهد مشکلات سال گذشته نباشیم و اتفاقات تلخ گذشته تکرار نشود.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر