c_300_250_16777215_10_images_62310.jpg

تركمن سسي - پس از 2 سیلابی كه در نهم و بیستم مردادماه سال 84 در منطقه كلاله و مراوه تپه رخ داد، بسیاری از منازل مسكونی و تأسیسات كشاورزی و دامداری در مسیر سیل نابود شدند...

پس از 2 سیلابی كه در نهم و بیستم مردادماه سال 84 در منطقه كلاله و مراوه تپه رخ داد، بسیاری از منازل مسكونی و تأسیسات كشاورزی و دامداری در مسیر سیل نابود شدند و از همه ناگوارتر جان باختن تعداد زیادی از ساكنان این مناطق بود. پس از این اتفاق، مسئولان وقت برای اینكه این روستاییان را از معرض خطر سیل دور كنند، محل دیگری را كه جزو مراتع كلاله به شمار می‌رفت برای اسكان مجدد اهالی 10 روستا انتخاب كردند.
این محل به « سایت پیشكمر» معروف شد و پس از مدتی به شهر ارتقا یافت. از سال 91 به مرور ترك‌های عمیقی بر دیوار تعدادی از منازل مسكونی این شهر دیده شد، ترك‌هایی كه شب هنگام با صدای وحشتناكی، ساكنان را آواره كوچه و خیابان‌ها می‌كند. سال گذشته بود كه روزنامه همشهری به پیگیری وضعیت ساكنان بیش از 130 واحد مسكونی شهر فراغی پرداخت و در آن گزارش، مدیركل بحران استان با اشاره به دلایل وقوع این پدیده و نشست زمین در بخشی از این شهر، قول داد تا خیلی زود مشكلات ساكنان آن برطرف شود و اقدام‌های مربوط به ایمن‌سازی انجام شود.  از مهرماه سال گذشته تاكنون هنوز خبر جدیدی از وضعیت این واحدهای مسكونی و ساكنان آنها منتشر نشده است. برای همین، بار دیگر به سراغ «‌صادقعلی مقدم» رفتیم تا از آخرین اقدام‌های ستاد مدیریت بحران استان برای ایمن‌سازی واحدهای مسكونی شهر فراغی كه در معرض خطر نشست و ریزش قرار دارند، جویا شویم.

ایمن‌سازی حداقلی؛ اقدام كوتاه مدت
مقدم با بیان اینكه انتخاب مكان اسكان این خانواده‌ها، غیركارشناسی و اشتباه بود، گفت: آخرین بحثی كه در مورد شهر فراغی داشتیم، انجام مطالعات اساسی منطبق با سختگاه بود. متأسفانه اشتباهی را در گذشته مسئولان وقت برای جانمایی این شهر انجام داده‌اند كه در حال حاضر گریبان خانواده‌های زیادی را گرفته است.

موافقت مدیریت بحران كشور با تخصیص 20میلیارد ریال
مدیركل بحران استان با اشاره به بازدید رئیس مدیریت بحران كشور از واحدهای درحال ریزش شهر فراغی بیان كرد: یكی از موضوعاتی كه مطرح شد، اقدام كوتاه مدت برای ایمن‌سازی حداقلی این واحدهاست.
 برای همین، پیشنهاد پیش‌بینی اعتبار برای جمع‌آوری آب‌های سطحی و احداث كانال‌های آب به مدیریت بحران كشور به مبلغ 20 میلیارد ریال را ارائه دادیم كه مورد موافقت قرار گرفت و امیدواریم به‌زودی این اعتبار اختصاص پیدا كند تا حداقل از نفوذ آب به زیرساختمان‌های مسكونی جلوگیری كنیم.
وی با بیان اینكه زهكشی این بخش از شهر كه بیش از 130 واحد مسكونی آن در معرض خطر قرار دارد، می‌تواند به‌صورت موقت خطر را تا حدودی كاهش دهد، اظهار كرد: در عین حال مطالعات جامعی توسط مشاوری كه از سوی شهرداری تعیین شده، در حال انجام است.

این منازل غیرقابل سكونت می‌شوند
مقدم بیان كرد: فاز نخست مطالعات به اتمام رسیده و باید در یكی دو ماه آینده گزارش تكمیلی از شهرداری فراغی گرفته شود تا نسبت به تصمیم‌گیری و اجرای طرح‌های ایمن سازی اقدام كنیم.
وی با بیان اینكه این ترك‌های عمیق شاید در شرایط عادی چندان خطرناك نباشند، اما عملاً این منازل را غیرقابل سكونت می‌كنند و از همه مهم‌تر اینكه در برابر زلزله‌های احتمالی این خانه‌ها بسیار آسیب‌پذیر هستند و ممكن است فاجعه انسانی رخ دهد.

منبع : همشهري گلستان-نویسنده: فریبا شیردل خبرنگار فراغی 1396/01/23

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر