c_300_250_16777215_10_images_947_23115.jpeg

 

ترکمن سسی - کتاب یادنامه مختومقلی فراغی ۲ یکی دیگر از کتاب های تالیفی موسی جرجانی، محقق و پژوهشگر فرهنگ و ادب ترکمن و نویسنده گلستانی است.
در بخشی از این کتاب آمده است:

 

مختومقلی فراغی فرزند دولت محمد آزادی، شاعر و عارف وارسته مسلمان ایرانی ترکمن، در قرن دوازدهم هجری می زیسته است. درباره شرح حال مختومقلی بسیار گفته و نوشته شده است و در آینده نیز چنین خواهد بود. اما آنچه که باید بیشتر مورد توجه پژوهشگران قرار گیرد توجه به شخصیت ویژه و ممتاز مختومقلی و تاثیر آن بر مردم و تحولات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ترکمن ها می باشد. مختومقلی که عاشق و شیفته دانش و دانستن بود، نخستین درسها را از پدر دانشمند خود دولت محمد آزادی فرا گرفت و بعدها نیز رنج سفرهای طولانی علمی به شهرهای لباب، بخارا و خیوه در ماورالنهر را به جان خرید.
پس از سالها با تسلط به زبان های فارسی و عربی و آشنایی با علوم گوناگون به ویژه فقه و ادبیات به عنوان دانشمند و شاعری توانا به سرزمین خود بازگشت.
امید است نگارش این یادنامه موجب روشن تر شدن چهره این مرد خدا و تشویق جوانان به توجه عمیق تر به فضایل انسانی گردد.
📝 فهرست مطالب:
مقدمه، یادداشت ناشر، مختومقلی در دانشگاه، خروش اترک، بنایی بسان شعر در بیابانی خاموش، کشتی عقل مرا به ترکمنستان کشاند، مختومقلی به روایت قره ایشان، مختومقلی شاعر پاک باخته مسلمان، او را در آیات و احادیث جستجو کنید، مختومقلی و جام جم اش، نگاهی به کتاب مختومقلی نامه، در جستجوی دست نوشته های مختومقلی، سونگی داغی، باقاندا، قالمازا، منگلی منگلی دیر، آق توقای، من آزادینگ پرزندی، پراغینگ دورایشی، پیکر دریا سیندا، عقل گامیسی، ربا غیچی، شاهیر اول، مقدمه انگلیسی.
2⃣ کتاب دوم:
نسیم ۵
از مجموعه گرگان شناسی
📘 یادنامه مختومقلی فراغی ۲
تالیف: موسی جرجانی
باهمکاری: مراد دردی قاضی و نازمحمد پقه
ناشر: خانه زبان ناصر با همکاری انتشارات قابوس گنبد
تعداد صفحات: ۶۲
تیراژ: ۱۵۰۰ نسخه
قیمت: ۲۵۰ تومان
تاریخ انتشار: بهار ۱۳۷۷

رستم جرجانی
🗓 ۲۸ بهمن ۱۴۰۲

 

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر